Säga upp personal för att likvidera AB

Beroende på hur ett bolag likvideras så kan anställda komma att sägas upp på lite olika vis. Man kan inte säga upp folk hur som helst i Sverige. Det finns tydliga lagar om arbetsskydd och dessa gäller också då det rör en konkurs eller likvidation. Det är också viktigt att beakta om det finns ett kollektivavtal som styr hur företaget förhåller sig till anställa.

Inför likvidationen så är det viktigt att ta reda på gällande regler och att förbereda processen på ett smart sätt. Här på Likvideraaktiebolag.se så finns det mycket information och tips att hämta.

Likvidera AB med kollektivavtal

Om det finns ett kollektivavtal så är det viktigt att tänka på att det kommer att gälla före lagen. Om det inte finns något kollektivavtal så måste gällande lag för anställning och uppsägning följas. Det gäller alltså att först och främst se över vad ett eventuellt kollektivavtal har att säga om uppsägning vid likvidation.

Frivillig uppsägning

Det går att ordna med uppsägning via en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagare. Om det finns en skälig grund så kan det här vara det enklaste sättet. Det är viktigt att beakta saker som uppsägningstid och om det ska ske varsel. Det här regleras i lagen som kallas för LAS (lagen om anställningsskydd). Det kan vara klokt att rådgöra med en expert på dessa frågor för att inte göra fel.

Regler vid en likvidation

Oavsett om det rör en likvidation eller en konkurs så behöver arbetstagaren bara jobba under den tidsperiod som han eller hon får betalt för. Likvidationen betyder för det mesta att man säger upp personal på grund av arbetsbrist. Det är alltså det giltiga skälet som kan ges.

Mycket viktigt att följa reglerna

Glöm inte bort att en anställd som känner sig tvingad till en frivillig överenskommelse kan få detta avtal ogiltigförklarat eller jämkat. Det finns delar i avtalslagen som styr detta. Det är med andra ord mycket viktigt att genomföra en uppsägning som har ett avtal som inte senare kan kritiseras och ogiltigförklaras. Det måste vara professionellt utformat.

Inför en likvidation så är det rekommenderat att kontakta en arbetsrättsjurist eller en arbetsgivarorganisation som kan hjälpa till med uppsägningen. På så vis så kan du undvika problem som skadestånd och avtal som ogiltigförklaras och som kan få likvidationen av företaget att bli mycket dyr och besvärlig.

God kommunikation är viktig

Det bästa är givetvis när arbetsgivare och anställda kan komma överens på ett bra sätt. Det kräver god kommunikation. Hur nedläggningen av verksamheten presenteras kan få betydelse för hur anställda reagerar. Om saker och ting känns skumma och otrevliga så är det svårt att förvänta sig något stöd från personer som måste söka efter nya jobb. Men med god och trevlig kommunikation så bör det inte bli alltför svårt att sköta uppsägningen på ett mycket bra sätt.