Förr i tiden så sågs en bolagsförsäljning som en långdragen process. Den innebar många möten, pappershögar och manuella värderingar. Detta oavsett om försäljningen var för att driva företaget vidare eller för avveckling. Idag kan man sälja ab för avveckling för att få ett snabbare avslut.
Samtidigt så har tekniken utvecklats på ett sätt som innebär att andra typer av företagsförsäljningar också kan bli smidigare. Med hjälp av artificiell intelligens, automatiserade system och digitala plattformar sker bolagsaffärer snabbare, säkrare och mer datadrivet än någonsin.
Det här påverkar vem som vågar sälja, hur besluten fattas samt vilka möjligheter som öppnas upp för framtidens entreprenörer.
Sälja ab med en digital utvärdering
Värderingen av bolaget är ju A och O då det ska säljas för vidare drift. Numera kan du sälja ab och dra nytta av analyser som är automatiska. AI-baserade verktyg kan i realtid samla in och jämföra data om liknande företag, marknadsförutsättningar, kundflöden och finansiell historik.
Det här innebär att både köpare och säljare får en objektivare bild av vad bolaget faktiskt är värt. Det här kommer att baseras på fakta och inte på känslor. Processen blir även transparent på detta vis. Säljaren kan se tydligt hur värderingen byggs upp och förstå vilka faktorer som påverkar slutpriset.
Automatiserade due diligence processer
En av de mest tidskrävande momenten i en bolagsförsäljning är det som kallas för due diligence. Detta är granskningen av bolagets ekonomi, avtal, risker och legala frågor. Med nya AI-lösningar sker denna process nästan helt automatiskt.
Program kan gå igenom tusentals dokument och de identifierar avvikelse såväl som räknar på riksnivåer. Du blir varnad för oklarheter eller brister så att dessa kan ses över innan diskussioner med möjlig köpare inleds.
Med den nya tekniken går det att upptäcka problem som annars kunde ha tagit flera veckor att hitta. I vissa fall kan det till och med vara så att man sparar sig från förargelse så problem kanske inte dyker upp förrän alldeles för sent i säljprocessen.
Digitala plattformar som mötesplats
Vi bör också ta upp att digitala plattformar är utmärkta mötesplatser. Den som ska sälja ab kan numera snabbt finna rätt köpare. Det finns digitala marknadsplatser där bolag, investerare och rådgivare kan träffas snabbt och enkelt. Med digitala algoritmer kan man matcha företag med köpare i enlighet med parametrar som:
- Bransch
- Omsättning
- Tillväxt
- Geografiskt läge
En företagare i Sverige kan sälja ab till en investerare i Tyskland eller Singapore utan att man först måste träffas fysiskt.
AI är ett stöd och inte en ersättare
Viktigt i sammanhanget är att påpeka att AI inte kan ses som en ersättare av människor. I nuläget är det ingen som på allvar försöker sälja ab enbart med AI och digital teknik. En försäljning av ett bolag handlar ju fortfarande om förtroende, strategi och känsla för timing vilket är svårt för robotar att bidra med till 100%.
Däremot är det många som ser AI som ett fint beslutsstöd. Det underlättar för entreprenörer att fatta välgrundade beslut. Man kan simulera olika scenarier som till exempel hur en delägarförsäljning påverkar det framtida företagsvärdet. På så vis kan man basera förhandlingar på data snara än på gissningar.
Framtidens bolagsförsäljningar
Vi är bara i början av den tekniska utvecklingen och AI-fenomenet lär inte bromsas. Det är en ganska säker gissning att framtiden kommer att bjuda på AI-agenter som förhandlar villkor, analyserar marknadsrisker i realtid och till och med föreslår optimala tidpunkter för försäljning.
Dessutom kan det bli så att blockchain-teknik ger oss säkra digitala avtal och betalningar. Virtuella datarum kan hantera processen med full transparens. I praktiken kan detta betyda att en bolagsförsäljning som idag tar några månaders tid kan bli klar på några veckor.
Även om det låter lite för bra för att vara sant bör vi inse att folk i allt större utsträckning vänjer sig vid och lita på AI och andra digitala tekniker. Tröskeln har sänkts och därmed är det ju rätt så troligt att fler moment kommer att automatiseras.
I slutändan så skapar AI inte bara snabbare affärer. På sätt och vis kan vi även se att det blir smartare förhandlingar. När tekniken hanteras på rätt sätt så innebär det att entreprenörer får större kontroll, bättre insikt och fler valmöjligheter. Dessutom frigörs tid vilket inte är en liten sak oavsett om du ska köpa eller sälja ab.
